Nota hati...

“maka kubermohon padaMU, ya Allah, bantulah hati ini memahami, menghayati dan merasai keindahan takdir-MU. Jadikanlah aku hamba yang sebenar-benarnya hamba – yang pasrah dan menyerah, seluruh dan sepenuh.” ~

moga ku punya kekuatan untuk menerima cintaMU itu...insyaAllah

Sunday, April 4, 2010

Redha..... ~


Usah disalahkan takdir yang melanda
Renung kembali sejarah silam
Dengan membiarkan ku sendiri
Ku terumbang-ambing mengenal diri

Mujurlah Allah itu mengasihi
Aku diberi arah petunjuk
Berlindung dengan Allah menerus kehidupan
Ku mengenal makna dosa dan pahala

~ Dengan kehendakNya
Kau datang semula menghampiri ku
Dan aku terpaku
Hingga ku hilang tiap bicara

Bukan ku menjauhi
Tetapi amat sukar sekali
Bila kenang kembali
Aku disisih dan dibuang ke tepi
Malah aku tidak dipeduli
Allah Maha mengetahui yang ada di hati
Biar Dia menentukannya ~


Usah disalahkan takdir yang melanda
Renung kembali sejarah silam
Ku redha dan sedia terima
Yang tertulis dalam kehendak Nya

Saturday, March 27, 2010

Akan kujumpa ... ~



Ku mengatur langkahku
berjalan tanpa bayang-bayangMu
langit dan bumi setia, menemaniku
matahari menyinar tak pernah berpihak padaku
Ku kepanasan tanpa perlindunganMu.

Hari berganti hari aku masih teguh menanti
Hadir diri Mu dalam hidupku ini

Rasa kecewa ada bila kaki penat berlari
Namun yakinku Kau kan kutemui

ku takkan pernah cuba berhenti
langkahku mencari Cinta
Yang ku tahu hanya tuk diriku
kan ku terus cari sampai hujung dunia

kerna ku tahu akanku jumpa diriMu
dan ku kan terus menempuh mimpi-mimpiku selalu

kulihat semua gembira
bila mengenali erti Cinta
senyuman ku beri hanya duka
bila ingin Teman tuk berbicara

Cinta jangan sembunyi
mataku kabur mencari
hadirlah dalam hidupku ini
Cinta jangan engkau pergi bila langkahku cuba
untuk mengejar diriMu

ku percaya ada cinta

Mereka meragui
Wujudnya cinta yang sejati
Tidak hati ini
Semenjak dari mula
Ku yakin ada cinta

Cintalah yang memungkinkan segala

Ku rela..
Biar betapapun perit tertusuk duri
Jalan berliku tiada bertepi

Ku percaya..
Tidak sia-sia aku diuji
Demi cinta..
Tersembunyi hikmahnya pasti


Pandang-pandang alam ini
Sambil pandang difikiri
Mana bumbung langit tinggi
Mana lantai bumi
Tiap satu yang terjadi
Tidak mungkin tersendiri
Cuba cari jawapannya andai meragui

Ku rela

Biar betapa pun perit tertusuk duri
Jalan berliku tiada bertepi
Ku percaya
Tidak sia-sia aku duji
Ada hikmahnya pasti

Sejak mula ku percaya ada cinta
Cinta itu memungkinkan segalanya
Cinta suci
Dan abadi….

mintalah hati ini dariNYA....


pemilik hati ini hanyalah DIA, DIA yang memegang kuncinya, maka hanya dari DIA kan terserah kunci hati ini, pada dia yang diizinkanNYA untuk membukanya, insyaAllah....AMIN ~

Saturday, March 6, 2010

Sesungguhnya.....cinta tak kan hadir,rindu tak akan berbunga; jika tidak mengharap rahmat Mu...jika tidak menagih simpati Pada Mu ya Allah


Sebenarnya hati ini cinta kepada Mu
Sebenarnya diri ini rindu kepada Mu
Tapi aku tidak mengerti
Mengapa cinta masih tak hadir
Tapi aku tidak mengerti
Mengapa rindu belum berbunga

Sesungguhnya walau ku kutip

Semua permata di dasar lautan
Sesungguhnya walau ku siram
Dengan air hujan dari tujuh langit Mu
Namun cinta tak kan hadir
Namun rindu takkan ber bunga

Ku cuba menghulurkan

Sebuah hadiah kepada Mu
Tapi mungkin kerana isinya
Tidak sempurna tiada seri

Ku cuba menyiramnya

Agar tumbuh dan berbunga
Tapi mungkin kerana airnya
Tidak sesegar telaga kauthar

Sesungguhnya walau ku kutip

Semua permata di dasar lautan
Sesungguhnya walau ku siram
Dengan air hujan dari tujuh langit Mu
Namun cinta tak kan hadir
Namun rindu tak akan berbunga
Jika tidak mengharap rahmat Mu
Jika tidak menagih simpati
Pada Mu ya Allah

Tuhan hadiahkanlah kasih Mu kepadaku

Tuhan kurniakanlah rinduku kepada Mu
Moga ku tahu
Syukur ku hanyalah milik Mu

Thursday, March 4, 2010

Andai bisa ku mengulang waktu hilang dan terbuang Andai bisa ku kembali hapus semua pedih Andai mungkin aku bisa, kembali ulang segalanya.... ~



seiring waktu berlalu tangis tawa di nafasku
Hitam putih di hidupku jalani takdirku
Tiada satu tersembunyi, tiada satu yang terlupa
Segala apa yang terjadi Engkaulah saksinya

Kau yang Maha Mendengar
Kau yang Maha Melihat
Kau yang Maha Pemaaf
PadaMu hati bertobat
Kau yang Maha Pengasih
Kau yang Maha Penyayang
Kau yang Maha Pelindung
PadaMu semua bergantung

Yang dicinta kan pergi
Yang didamba kan hilang
Hidup kan terus berjalan
Meski penuh dengan tangisan

Andai bisa ku mengulang waktu hilang dan terbuang
Andai bisa ku kembali hapus semua pedih
Andai mungkin aku bisa, kembali ulang segalanya
Tapi hidup takkan bisa meski dengan air mata

Saturday, February 27, 2010

~ ....I am strong, when I am on your shoulders; You raise me up: To more than I can be.... ~


When I am down and, oh my soul, so weary;
When troubles come and my heart burdened be;

Then, I am still and wait here in the silence,

Until you come and sit awhile with me.

You raise me up,
so I can stand on mountains;

You raise me up,
to walk on stormy seas;

I am strong, when I am on your shoulders;
You raise me up: To more than I can be.

~".....a simple line can make you laugh or cry..... & when you know how much that means you've found that special thing;you're flying without wings~


everybody's looking for a something
one thing that makes it all complete you'll find it in the strangest places places you never knew it could be some find it in the face of their children some find it in their lovers eyes who can deny the joy it brings
when you've found that special thing
you're flying without wings some find it sharing every morning some in their solitary lives ~.....you'll find it in the words of others a simple line can make you laugh or cry....~ you find it in the deepest friendship
the kind you cherish all your life
and when you know how much that means
you've found that special thing
you're flying without wings ~ so impossible as they may seem ~
~ you've got to fight for every dream ~
~ cos who's to know which one you let go
would have made you complete ~ well for me it's waking up beside you to watch the sun rise on your face to know that i can say i love you at any given time or place it's little things that only i know those are the things that make you mine and it's like flying without wings cos you're my special thing i'm flying without wings you re the place my life begins you'll be where it ends i'm flying without wings and that's the joy you bring i'm flying without wings ~ Flying Without Wings

Monday, February 22, 2010

sesungguhnya manusia takkan bisa menikmati surga tanpa ikhlas di hatinya sesungguhnya manusia takkan bisa menyentuh nikmat-Nya tanpa tulus di hatinya



saat dunia berhenti berputar
saat manusia tak sanggup lagi berharap
ketika mentari tak sanggup lagi berjanji
menyinari dunia yang tlah kau singgahi

mampukah kau untuk berbagi
tanpa hasrat ingin diberi
di hadapan-Nya
di hadapan-Mu ya Allah

sesungguhnya manusia takkan bisa menikmati surga
tanpa ikhlas di hatinya
sesungguhnya manusia takkan bisa menyentuh nikmat-Nya
tanpa tulus di hatinya

mampukah kau untuk berbagi
tanpa hasrat ingin diberi
di hadapan-Nya
di hadapan-Mu ya Allah

sesungguhnya manusia takkan bisa menikmati surga
tanpa ikhlas di hatinya
sesungguhnya manusia takkan bisa menyentuh nikmat-Nya
tanpa tulus di hatinya

sesungguhnya manusia takkan bisa menikmati surga
tanpa ikhlas di hatinya
sesungguhnya manusia takkan bisa menyentuh nikmat-Nya
tanpa tulus di hatinya

Thursday, February 18, 2010

This song is specially dedicated to them.... @ "hari yang kita suka"











We're here on this special day

Our hearts are full of pleasure

A day that brings the two of you

Close together


We're gathered here to celebrate

A moment you'll always treasure

We ask Allah to make your love

Last forever


Let's raise our hands and make Do'a

Like the Prophet taught us

And with one voice

Let's all say, say, say


بارك الله لكما وبارك عليكما
وجمع بينكما في خير
بارك الله لكما وبارك
عليكما
وجمع بينكما في خير

From now you'll share all your chores

Through heart-ship to support each other

Together worshipping Allah

Seeking His pleasure

We pray that He will fill your life

With happiness and blessings

And grants your kids
who make your home

Filled with laughter


Let's raise our hands and make Do'a

Like the Prophet taught us

And with one voice

Let's all say, say, say


بارك الله لكما وبارك عليكما
وجمع بينكما في خير

بارك الله بارك الله لكم
ولنا
الله بارك لهما
الله أدم حبهما الله صلّي وسلّم على رسول الله
الله تب علينا الله ارض عنا الله اهد
خطانا
على سنة نبينا

Let's raise our hands and make Do'a

Like the Prophet taught us

And with one voice

Let's all say, say, say

بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير


Tuesday, February 16, 2010

The greatest love of all ; is easy to achieve, learning to love yourself it is the greatest love of all.....


~ I believe the children are our are future
Teach them well and let them lead the way
Show them all the beauty they possess inside
Give them a sense of pride to make it easier
Let the children's laughter remind us how we used to be
Everybody searching for a hero
People need someone to look up to
I never found anyone to fulfill my needs
A lonely place to be
So I learned to depend on me


I decided long ago, never to walk in anyone's shadows
If I fail, if I succeed
At least I live as I believe
No matter what they take from me
They can't take away my dignity
Because the greatest love of all
Is happening to me
I found the greatest love of all
Inside of me
The greatest love of all
Is easy to achieve
Learning to love yourself
It is the greatest love of all

And if by chance, that special place
That you've been dreaming of
Leads you to a lonely place
Find your strength in love... ~

Friday, February 5, 2010

Prevention is better than cure


Membaca entry raihan di blognya, notes & link yang di tagkan serta dikongsikan @ wall face book saya oleh afifah, dan saya juga kawan-kawan yang dah mula suka sangat bermadah & berpuitis , qoute meng- quote kata2 yang berbicara soal hati atau lebih tepatnya 'cinta' membuat saya nekad untuk publishkan post yang pernah saya tulis; yang hanya saya simpan sebagai draft sebelum ini yang saya edit disitu & disini untuk menjaga sensitiviti
(yang membuat saya teragak2 untuk mempublishkan entry ini sebelumnya...kerna saya punya kelemahan dalam komunikasi, kadang apa yang saya cuba sampaikan, alihnya akan mendapat tafsiran lain dari yang saya cuba sampaikan pada asalnya)


Prevention is better than cure (begitu lebih kurang tajuknya yang saya berikan)

(yang saya kira sebagai peringatan untuk diri sendiri & adik2 (especially kaum hawa, tapi, boleh dikongsi juga dengan kaum adam, sebagai ilmu; camne pandangan tentang menjaga pergaulan dari sudut pandangan seorang perempuan. so, kite faham, kadang kenapa perempuan bertindak camtu @ camni dlm satu2 keadaan)


- mencipta batasan antara pergaulan lelaki & perempuan sebagai menjauhi fitnah -


disini perlunya diletakkan barrier, yang mana sometime seorang perempuan tu perlu bersifat tegas & bukanlah terlalu berlemah lembut dalam berbicara dengan lelaki. lebih - lebih lagi dengan orang yang kita ada perasaan terhadapnya.

jika dengan kawan2 lelaki yang lain pun kita dah meletakkan ketegasan, dengan 'dia' ketegasan tu perlu lebih lagi.bukannya, dengan yang lain kita dah mesra, dengan 'dia' kita akan lebih mesra, sebab 'dia' lebih special (dari pandangan hati 'perasaan') buat kita. hal ini adalah penting untuk tak membiarkan diri kita jadi mangsa perasaan sendiri. dan, sebelum semua hal itu terjadi, better adanya prevention dengan meletakkan barrier antara kita dengan si lelaki.

& ini adalah sebagai mengambil langkah awal untuk berjaga2. kerna mengelak itu lebih mudah dari nak menyembuhkan andai dah tersalah langkah dalam permainan yang dinamakan cinta.


contohnya, boleh kita baca dari perenggan in yang saya petik dari entry 'kerana aku dalah wanita' oleh raihan;

Wahai wanita, bertegaslah. Aku semakin takut melihat lelaki-lelaki sekarang yang begitu mudah dipujuk rayu wanita. Teringat kata-kata seorang teman, berniqab dan bagi aku amat suci dan bersih. Katanya,“Raihan, lelaki ini lemah sangat bila berhadapan dengan wanita yang dikasihinya. Nak tak nak, wanita harus main peranan. Kita kena letak penghadangnya. Agar mereka tidak terlajak.”

Aku juga sebenarnya cukup kasihan dengan lelaki sekarang. Terlalu banyak dugaan yang wanita beri kepada mereka. Rata-rata. Di TV, persekitaran. Kuatkanlah tarbiah hatimu wahai pemuda Islam.

Dan berapa ramai juga kawan-kawan yang lebih memahami dan mendalami Islam, lebih dari aku, namun bersayang abang dengan kekasih hati? Bertudung labuh, berkopiah. Na’uzubillah. Terkena batang hidung? Ucapkan Astaghfirullah. Tuhan, jauhkan aku dari diuji. Kawan-kawan, kuatkan hati. Teringat kata-kata Wan Hafizi el-Faransiy, sahabat karib aku.”Kalau berani, bercintalah!” Memberi amaran tentang bahaya bercinta dengan manusia lain jantina.


begitu juga bile bab bergurau senda selalu. memang suke sangat mengarut menyengal. & ade kebaikan gak, boleh lebih mesra & rapat. tapi, kena beringat & bersederhana, bimbang ade kesan yang x baik lepas tu.

(so, kadang bile menjaga hal2 ni. orang cop kite cerewet. perasan nak tunjuk baik ke. banyak sangat pantang larang,garang...& banyak lagi yang seumpama dengannya....sampai xde laki yang nak dekat. tapi, bak kata raihan 'kerana aku adalah wanita'...so, faham2 lah duhai insan yang bergelar adam...)

& bagi orang lain yang memandang kita (yang diluar lingkungan kita2), mungkin akan adanya pandangan yang agak tidak baik, bilamana melihatkan kita bergaul mesra antara lelaki & perempuan, kita dianggap terlalu 'sosial', walhal kita telah meletakkan semuanya pada batas - batasnya (pada perkiraan kita).


SO, JOM SAMA - SAMA KITA BERAZAM UNTUK MENJAGA PERGAULAN KITA, MOGA HUBUNGAN YANG TERCIPTA DARINYA INI TERPELIHARA & DIBERKAHI OLEHNYA SENANTIASA, INSYA ALLAH


inilah lebih kurang yang dapat disampaikan di entry ini

yang baik itu datang dari DIA & sama- sama lah kita semua ambil pengajaran darinya, & yang buruk itu sungguh datang dari saya yang lemah & tentunya terlalu banyak kekurangannya, namun saya harap saya xkan pernah berhenti berazam & berusaha & melaksanakannya, untuk menjadi lebih baik, Insya Allah....AMIN & moga saya lakukan nya dengan penuh ikhlas & dijauhkan dari perasaan riak...nauzubillahi min zalik......ASTAGHFIRULLAHAL AZIM

Surah an - nur ayat 26 .... jom sama- sama kita renunginya.... =)

Cara berpakaian Muslimah yang sebenar...sama - sama kita check diri kita semula, ok atau tak....JOM !!!


Wednesday, February 3, 2010

Mutiara kata...Hadiah untuk jiwa...CINTA ~


Kebelakangan ni ramai teman-teman yang suka berbicara soal cinta, ada saja yang bermadah & berpuitis... saya pun,walau jarang nak bermadah & berpuitis soal cinta...(mungkin kebelakangan ini, & tidak pula sebelumnya...huhu)

jadi saya terpanggil untuk memetik mutiara kata ini, yang juga berbicara soal cinta, moga boleh diambil sesuatu yang baik darinya, insyaAllah.....


Cinta bukan mengajar kita lemah, tetapi membangkitkan kekuatan. Cinta bukan mengajar kita menghinakan diri, tetapi menghembuskan kegagahan. Cinta bukan melemahkan semangat, tetapi membangkitkan semangat...

& YANG PALING UTAMA CINTA KEPADA DIA.....INSYA ALLAH ~

Tuesday, February 2, 2010

The climb...


I can almost see it

That dream I'm dreaming but
There's a voice inside my head sayin,
You'll never reach it,
Every step I'm taking,
Every move I make feels
Lost with no direction
My faith is shaking but I
Got to keep trying
Got to keep my head held high

There's always going to be another mountain
I'm always going to want to make it move
Always going to be an uphill battle,
Sometimes you going to have to lose,
Ain't about how fast I get there,
Ain't about what's waiting on the other side
It's the climb

The struggles I'm facing,
The chances I'm taking
Sometimes they knock me down but
No I'm not breaking
The pain I'm knowing
But these are the moments that
I'm going to remember most yeah
Just got to keep going
And I,
I got to be strong
Just keep pushing on,

There's always going to be another mountain
I'm always going to want to make it move
Always going to be an uphill battle,
Sometimes you going to have to lose,
Ain't about how fast I get there,
Ain't about what's waiting on the other side
It's the climb

There's always going to be another mountain
I'm always going to want to make it move
Always going to be an uphill battle,
Sometimes you going to have to lose,
Ain't about how fast I get there,
Ain't about what's waiting on the other side
It's the climb

Keep on moving
Keep climbing
Keep the faith baby
It's all about
It's all about
The climb
Keep the faith
Keep your faith


Kita menjadi seperti apa yang kita fikirkan...


Jadikan al-Qur'an sebagai santapan untuk menghidupkan Qalbu...

Doaku, hambaMU.....Moga KAU perkenankan pintaku...Amin



Isikan hati kami dengan kebaikan agamaMu,
Lembutkan lidah kami untuk memujiMu,
Indahkanlah mata kami melihat ciptaanMu,
Maniskan mulut kami ketika menikmati rezekiMu,
Gagahkanlah kaki kami ketika berjalan untuk keredhaanMu,
Merdukanlah telinga kami ketika mendengar ayat-ayatMu,
Sinarilah kehidupan kami dengan nur iman Mu,
Bersihkan hati kami untuk menggapai redhaMu

Monday, February 1, 2010

Nota hati...


Jangan kau jauhkan hati ini dr melakukan sesuatu, melainkan dengan penuh ikhlas keranaMU...

HIDUP BIARLAH BERBAKTI WALAUPUN TIDAK DIPUJI

dipetik dr page belajar dari Sunnah Rasulullah;

(adab Ikhlas) - jauhkan diri dari rasa riak & takabur

- Riya adalah berbuat baik kerna ingin dilihat orang lain, sedangkan sum'ah adalah berbuat baik dgn tujuan ingin kemahsyuran (Abu nashr samarqandi).

- Riya adalah syirik (AL mukmin 65).

- Orang riya dijanjikan neraka Wail oleh Allah (Al ma'uun 4)

- Orang Riya itu memiliki 4 tanda:
=> Malas jika sendirian,
=> Meningkatkan amalan jika dipuji,
=> Rajin jika dengan orang lain
=> Mengurangi amalan jika dicela (Ali bin abi thalib r.a)....

Nauzubillah, moga djauhkan dr perasaan riak, InsyaAllah

Mutiara kata...Hadiah untuk jiwa

Mutiara kata...Hadiah untuk jiwa

Mutiara Ibnu Qayyum


Di dalam hati manusia ada kekusutan dan tidak akan terurai kecuali menerima kehendak Allah swt.

Di dalam hati manusia ada keganasan dan tidak akan hilang kecuali berjinak dengan dengan Allah swt


Di dalam hati manusia ada kesedihan dan tidak akan hilang kecuali seronok mengenali Allah swt


Di dalam hati manusia ada kegelisahan dan tidak akan tenang damai kecuali berlindung, bertemu dan berjumpa denganNya


Di dalam hati manusia ada penyesalan dan tidak akan padam kecuali redha dengan suruhan dan laranganNya serta qadha dan qadarNya serta kesenantiasaan sabar sehingga menemuiNya


Di dalam hati manusia ada hajat dan tidak akan terbendung kecuali kecintaan kepadaNya dan bermohon kepadaNya.



Kesentiasaan berzikir kepadaNya adalah
keikhlasan sebenar kepadaNya. . . . . .

Mutiara kata...Hadiah untuk jiwa

Doa titipan dari seorang sahabat, buat seorang sahabat...



Doa yang saya petik dari titipan seorang sahabat buat sahabatnya (dr nota fb; sister Sharifah Noor Husna Syed Adnan) ;


Doa untuk sahabat...
Segala puja dan puji itu hanya milikmu wahai Tuhan penentu segala takdir. Selawat dan salam buat Rasul junjungan petunjuk sepanjang zaman, Nabi Muhammad s.a.w dan ahli keluarga serta para sahabatnya yang umpama bintang-bintang bergemerlapan.

Ya Allah…
Dalam perjalanan kehidupan ini telah Engkau jadikan bagiku seorang teman. Sedangkan ia adalah diluar jangkaan dan sangkaan hambaMu ini. Aku tetapkan baginya satu peraturan yang hanya Allah yang akan menentukan segalanya.

Ya Allah…
Dalam kekalutan begini, dia pergi menyendiri dan hanyalah dititipkan suatu pesanan melalui seorang teman buatku. Dimanakah salahku wahai Tuhan dan tunjukkanlah dimana silapku. Jangan Engkau biarkan aku begini tanpa diketahui apakah kesalahan yang telah aku lakukan terhadapnya.

Ya Allah…
Walau apa pun takdirMu keatasku, maka disaat ini aku tahu dia perlukan pertolongan. Oleh itu wahai Tuhan. Aku dengan penuh rasa kehambaan yang penuh kehinaan memohon padaMu bagi pihaknya, kerana dia adalah sahabatku.

Ya Allah…
Ampunilah daku dan sahabatku dan masukkanlah kami kedalam rahmatMu dan Engkau adalah Tuhan yang maha penyayang.

Ya Allah…
Jangan Engkau tinggalkan untuknya suatu dosa melainkan telah Engkau ampunkan. Dan tiada suatu aibnya, melainkan telah Engkau tutupinya. Tiada suatu dukanya melainkan telah Engkau hilangkan daripadanya. Tiada suatu hutangnya melainkan telah Engkau bayarkannya. Tiada suatu kesakitan melainkan telah Engkau sembuhkannya. Tiada suatu hajatnya dari keperluan dunia dan akhiratnya yang telah Engkau redhai dan tepat untuknya melainkan telah Engkau tunaikan segalanya baginya wahai Tuhan yang Maha Penyayang.


Ya Allah…
Lindunglah sahabatku dari hilangnya nikmatMu dan berubahnya kesejahteraanMu dan mendadaknya seksaMu dan berbagai macam murkaMu.

Ya Allah…
Sungguhnya aku bermohon kepadaMu tabahkanlah dia dalam menghadapi segala urusan dan kekuatan dalam menerima petunjukMu.

Ya Allah…
Kurniakanlah kepadanya jiwa ketaqwaan dan sucikanlah. Engkaulah sebaik-baik yang mensucikannya.

Ya Allah…
Sungguhnya aku bermohon kepadaMu bagi pihaknya dengan sabaik-baik permintaan, sebaik-baik permohonannya, sebaik-baik kejayaannya dan sebaik-baik pahala baginya. Tetapkanlah untuknya, beratkanlah timbangan kebaikannya. Mantapkanlah imannya, tingkatkanlah darjatnya, terimalah solatnya dan ampunkanlah dosa-dosanya. Ya Allah. Aku bermohon baginya kepadaMu tingkat yang tinggi di syurga. Ya Allah perkenankanlah permohonanku.

Ya Allah…
Sungguhnya Engkau mengetahui apa yang aku rahsiakan dan apa yang aku perlihatkan, maka ampunkanlah kealpaan dan kelalaiannya. Dan Engkau mengetahui segala hajatnya, maka kabulkanlah permohonannya. Ya Allah. Aku bermohon baginya kepadaMu keimanan yang selalu mendampingi hatinya, dan keyakinan yang kuat sehingga dia mengerti bahawasanya tidak akan menimpa dirinya kecuali apa yang telah Engkau tentukan baginya dan bahawasanya apa sahaja yang telah menimpa dirinya bukanlah semata-mata yang meluputkannya. Dan apa sahaja yang telah meluputkannya bukanlah yang semata-mata menimpa dirinya.

Ya Allah…
aku bermohon baginya kepadaMu iman yang dia buat cari kebenaran. Cahaya yang dia jadikan ikutan dan rezeki yang dirinya cukupkan. Ya Allah…jadikanlah dia cinta kepadaMu dengan hatinya seluruhnya dan rela kepadaMu dengan segala kemampuan dirinya seluruhnya. Ya Allah… jadikanlah cintanya seluruhnya hanya kepadaMu dan amal perbuatannya seluruhnya hanyalah untuk mencari keredhaanMu.

Ya Allah…
Apa sahaja yang Engkau jauhkan darinya dari hal-hal yang dia cintai, jadikanlah hal itu sebagai penguat untuknya mencintai apa yang Engkau cintai dan jadikanlah cintanya kepadaMu sebagaimana Engkau mencintai.

Ya Allah…
Cukuplah diriMu bagiku, tiada Tuhan selain Engkau. Hanya kepadaMu aku bertawakal. Dan Engkaulah Tuhan yang memiliki arasy yang agong.

~ INDAHNYA, RASA KASIH YANG KAU CIPTAKAN DIJIWA HAMBAMU.....KAU YANG MAHA PENCIPTA & PALING LAYAK DICINTA ~

Sunday, January 31, 2010

Mutiara kata...Hadiah untuk jiwa


~ Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan ~

jom sama - sama cuba kotakan apa yang dikata...memberi nasihat & saling ingat mengingatkan..pastu, sama2 berazam melaksanakannya...jom
moga saling memberi contoh yang baik sesama kita untuk dijadikan ikutan & amalan
INSYA ALLAH


don't just blame.....!!! ~


~.... Tunggulah juga, di waktu dalam kesusahan,

diwaktu datangnya ujian,

diwaktu datang kesedihan.

Akan dikenal siapa kawan dan siapa lawan.
Biarpun mungkin satu hari nanti bila terjadi 'kekecohan' dengan kawan.
Berikan sedikit ruang di dalam hati untuk memaafkan. Masa terlalu
sempit untuk berlama-lama dalam bermusuhan... ~

LIMA PESANAN DARI SYAIKH AL-BALKHI

Fill the world with the color of Islam.....

Every sparkling tear on every eyelash, He knows. Every thought I have & every word I share, He knows...Allah knows

When you feel all alone in this world
And there’s nobody to count your tears
Just remember, no matter where you are
Allah knows
Allah knows


When you carrying a monster load
And you wonder how far you can go
With every step on that road that you take
Allah knows
Allah knows


No matter what, inside or out
There’s one thing of which there’s no doubt
Allah knows
Allah knows
And whatever lies in the heavens and the earth
Every star in this whole universe
Allah knows
Allah knows


When you find that special someone
Feel your whole life has barely begun
You can walk on the moon, shout it to everyone
Allah knows
Allah knows


When you gaze with love in your eyes
Catch a glimpse of paradise
And you see your child take the first breath of life
Allah knows
Allah knows


When you lose someone close to your heart
See your whole world fall apart
And you try to go on but it seems so hard
Allah knows
Allah knows


You see we all have a path to choose
Through the valleys and hills we go
With the ups and the downs, never fret never frown
Allah knows
Allah knows


Every grain of sand,
In every desert land, He knows.
Every shade of palm,
Every closed hand, He knows.
Every sparkling tear,
On every eyelash, He knows.
Every thought I have,
And every word I share, He knows.
Allah knows.

Sunday, January 24, 2010

& izinkan aku istiqomah dlm mencari cintaMU... terimalah taubatku



Wahai Tuhan jauh sudah
Lelah kaki melangkah
Aku hilang tanpa arah
Rindu hati sinarmu

Wahai Tuhan aku lemah
Hina berlumur noda
Hapuskanlah terangilah
Jiwa di hitam jalanku

Ampunkanlah aku
Terimalah taubatku
Sesungguhnya engkau
Sang Maha Pengampun Dosa

Ya Rabbi ijinkanlah
Aku kembali padaMu
Meski mungkin takkan sempurna
Aku sebagai hambaMu

Ampunkanlah aku
Terimalah taubatku
Sesungguhnya engkau
Sang Maha Pengampun Dosa
Berikanlah aku kesempatan waktu
Aku ingin kembali
Kembali kepadaMu

Dan mungkin tak layak
Sujud padaMu
Dan sungguh tak layak aku

Bila waktu telah berakhir...



Bagaimana kau merasa bangga
Akan dunia yang sementara
Bagaimanakah bila semua hilang dan pergi
Meninggalkan dirimu

Bagaimanakah bila saatnya
Waktu terhenti tak kau sadari
Masikah ada jalan bagimu untuk kembali
Mengulangkan masa lalu

Dunia dipenuhi dengan hiasan
Semua dan segala yang ada akan
Kembali padaNya

Bila waktu tlah memanggil
Teman sejati hanyalah amal
Bila waktu telah terhenti
Teman sejati tingallah sepi

Ya Allah, hindarilah diri hambaMU yg kerdil ini dr kelalaian & kealpaan yg senantiasa merenggut diriku...kerna andai kuterus t'jerumus kedlmnya...kubimbang,aku yg lemah lagi hina ini mgkn xkuat untuk kembali ~ au'zubillahi min zalik

Ampunkanlah aku.Terimalah taubatku.Sesungguhnya engkau,Sang Maha pengampun dosa.
& izinkan aku istiqomah dlm mencari cintaMU
...

Saturday, January 23, 2010

Istiqomah.....


Wahai Tuhan yang sentiasa membalik-balikkan hati , tetapkanlah hati kami atas agama-Mu dan ketaatan kpdMu

& jadikan kami hamba yg istiqomah dlm p'juangan di jln MU.....Insya Allah

Thursday, January 21, 2010

Rindu datang lagi....


& pastinya ku jua merindukan DIA..... DIA yg m'cipta kan rasa rindu yg tumbuh dhatiku.....alhamdulillah wa syukurillah...sungguh anugerahMU ini t'lalu indah....Subhanallah

Mutiara kata...Hadiah untuk jiwa

Saturday, January 16, 2010

Kiblatku....


Sejauh mana pun ku lari
Menggapai hasrat yang terpendam
Biar berkali rebah ku bangun
Walau payah
Kuhimpun kudrat dan harapan
Mengiringi azam yang usang
Sinar seakan pudar

Bila terbit sang suria
Begitulah semangat tegar
Meskipun musim kan silih berganti
Ku terus melangkah
Daku gagahi
Mencari arah
Oh Tuhan
Sinarilah kiblatku

Keringat diteman embunan
Kicau unggas turut berdoa
Purnama bagai tenangkan perang
Di dalam hati
Kuhimpun kudrat dan harapan
Mengiringi azam yang usang
Sinar seakan pudar

Bila terbit sang suria
Begitulah semangat tegar
Meskipun musim kan silih berganti
Ku terus melangkah
Daku gagahi
Mencari arah
Oh Tuhan
Sinari lah kiblat ku

Kala sujud ku ada kesyukuran
Dalam mimpi ada sedih
Menghantui andai ku alpa
Langit kejayaan ku
Berkiblat pada Mu
Hanya satu...

Friday, January 15, 2010

Masih pantaskah sujudku PadaMU.....



~...Tuhan Dengarkan aku,
kuMemohon KepadaMU, kuangkat tanganku kulafaskan lidahku menyebut NamaMU Tuhan

Tuhan lihatlah aku, kuberserah kepadaMU, kuletakkan keningku bersujud PadaMU, Ampuni Dosa-dosaku Tuhanku,

Jangan ambil nyawaku
sebelum ku dekat denganMU
Tuhanku siapkan duniaku
tuk nanti tiba akhiratku

Berapa nikmat yang tlah Kau Beri,
Berapa yang tlah aku ingkari
Masih pantaskah sujudku PadaMU

aku Malu aku Malu

Tuesday, January 12, 2010

~ lovely quotation from my fren ..~



memetik kata2 dr coretan seorg teman:


~ 'Datanglah bahagia,aku merayu.
jemputlah aku ke daerahmu.
bawakan aku setitis rasa yang mampu melegakan dahagaku.


Datanglah gembira.
Jemputlah ku ke rumahmu.
Berikan aku ruang tuk menumpang berteduh di bawah bumbungmu…..'
~

Tuhan...aku jauh, engkau jauh...aku dekat, engkau dekat

Tuhan
Tempat aku berteduh
Dimana aku mengeluh
Dengan segala peluh

Tuhan
Tuhan Yang Maha Esa
Dimana aku memuja
Dengan segala do'a

Aku jauh, engkau jauh
Aku dekat, engkau dekat
Hati adalah cermin
Tempat pahala dosa berpadu

Tuhan
Tempat aku berteduh
Dimana aku mengeluh
Dengan segala peluh

Ujian yang datang dariNYA,...bukti, tanda kasihNYA kpd kita hambaNYA


saya selalu manjadi lemah bile diduga, t'utamanya dugaan b'kait emosi...lalu diri merasa seolah kan rebah tak mampu nak b'tungkat lagi, & air mata mula jadi teman setia diri ini.....mula t'fikir kekurangan & kesilapan diri ini lantas wujudnya kelemahan pada diri...lalu kekuatan mula dicari

andai diri terus merungut menatap hiba nasib diri, tentu saya akan semakin lemah...takut rebahnya x bisa bangun lagi...

maka hikmahnya saya cuba cari...

ujian yang datang ini pasti ada hikmahnya, mungkin ini kafarah atas segala dosa yang lalu.& mungkin ini jalannya DIA menarik aku kembali untuk dekat denganNYA kala diri ini leka & alpa tika tenang mengecapi nikmat dunia, yg sepatutnya membuat aku lbh b'syukur kepada DIA. tp, aku yg lemah ini selalu leka & lupa.

Alhamdulillah beribu kesyukuran kupanjatkan kehadratMU atas ujian yg KAU datangkan kepadaku ini, ia berikan kupetunjuk & peringatan buatku yg sentiasa lupa & kadang jauh dariMU untuk kembali merasai nikmat menagih kasih dariMU.

lalu kupanjatkan doa, b'munajat kepadaNYA;

~ ' KURNIAKANLAH AKU KEKUATAN MENERIMA SEGALANYA DENGAN PENUH REDHA DALAM MENEMPUH SEGALA UJIAN YANG DATANG DARIMU INI ...KERNA KU TAHU, INI ADALAH BUKTI, TANDA KASIHMU KEPADAKU, KERNA JIWAKU YANG AMPUH INI BUATKU LBH DEKAT KEPADAMU, SABAN WAKTU, TIAP DETIK & KETIKA KAU KAN KURINDU ' ~

(al baqarah; 286) "Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. ia mendapat pahala (dari kebajikan) yg diusahakannya & ia m'dpt seksa (dari kejahatan) yg dkerjakannya (Mereka b'doa) ' ya Tuhan kami, jgnlah Engkau hukum kamijika kami lupa atau kami tersalah. Tuhan kami, jgnlah engkau bebankn kpd kami beban berat sbgmana Engkau bebankan kpd org2 seblm kami. ya Tuhan kami, jgnlah Engkau pikulkan kpd kami apa yg tidak sanggup kami memikulnya. kurniakanlah kami kemaafan, ampunilah kami & rahmatilah kami, Engkaulah penolong kami, maka tolonglah kami t'hdp kaum yg kafir ' "


- moga diberi kekuatan dalam jihadku melawan perasaan yang lemah. & ingatlah DIA sentiasa ada dekat dgn hambaNYA yang sering mendekatiNYA

kata2 dari sahabat...untuk kusemat jadikan ingatan, insyaAllah



Kerendahan hati disandarkan kepada kekuatan bukannya kelemahan. Mengakui kesalahan & melakukan perubahan ke atas kesilapan adalah 1 bentuk penghormatan tertinggi pada diri sendiri


~
Merendahlahlah, engkau kan seperti bintang gemintang
Berkilau dipandang orang di atas riak air & sang bintang pun jauh tinggi
Janganlah seperti asap yang mengangkat diri tinggi dilangit padahal diriNya rendah hina
(K.H RAHMAT ABDULLAH) ~

Monday, January 11, 2010

kau pergi.......


Sayu terpisah
hikayat indah kini hanya tinggal sejarah
berhembus angin rindu
begitu nyamannya terhidu wangian kasihmu

hujan lebat mencurah kini
bagaikan tiada henti
kaulah laguku
kau irama terindah
tak lagi kudengari

kau pergi.. pergi..

sepi tanpa kata
terdiam dan kaku tak daya kau kulupa
apa pun kata mereka
biarkan kenangan berbunga di ranting usia

hujan lebat mencurah kini
bagaikan tiada henti
kaulah laguku
kau irama terindah
tak lagi kudengari

kau pergi.. pergi..